CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

maandag 18 januari 2010

Salome is een Moordspel


'Stel je voor,' zei mijn Regisseur. 'Beeld je in dat je op een blauwe maandag door de politie wordt aangetroffen in die Sextijnse Kapel, aan de Kapellekensbaan. Stel je voor dat je nog een map in je handen hebt, die de titel draagt:
Memoires van Heer Halewijn. Ze bevat een typoscript en diverse knipsels. Stel je voor dat je in de aanwezigheid verkeert van het onthoofde lichaam van dhr. Hans Orff, straatzanger. Hoe zul je dit verklaren?'

'Ik zal ze zeggen,' zei ik, 'dat de
Memoires van Heer Halewijn van de hand zijn van dhr. Hans Orff, straatzanger. En dat zij het motief vormen voor de rituele moord. Het zal niet meer, maar ook niet minder zijn, dan een van de vele sterke verhalen die verteld worden over wat er zoal gaande is in mijn Sextijnse Kapel, aan de Kapellekensbaan. Het zal niet meer, maar ook niet minder zijn, dan een nieuwe urban legend.'

'En hoe loopt het dan verder met je af?' vroeg mijn Regisseur.

'Ik zal door de gerechtelijke instanties ontoerekeningsvatbaar verklaard worden,' zei ik, 'en weggeborgen worden in een gesloten psychiatrische inrichting.'

'En wat met het hoofd van dhr. Orff?'

'Van zijn hoofd ontbreekt tot op heden ieder spoor,' zei ik.

Mijn Regisseur knikte goedkeurend. 'Jij,' zei hij, 'bent een Moordgriet die de Hoofdrol speelt in een Passiespel.'

Hij zweeg een tijdje en voegde er dan aan toe: 'Salome is een Moordspel.'







PS: Bedankt, Jürgen Smit, voor de links die je me bezorgde naar gedichten over mijn naamgenote. Vooral dat van Carol Ann Duffy vond ik sterk. Jürgen zelf houdt er twee bijzonder interessante blogs op na: Traliewoud en Kort Dag, over jonggestorven dichters.

0 reacties:

Trefwoorden

gedichten (16) poëzie (14) salome (8) Chris Marlowe (6) Heer Halewijn (5) Facebook (4) Blauwbaard (3) reïncarnatie (3) zwarte weduwe (3) 666 (2) Bart Van Loo (2) Christopher Marlowe (2) Hadewijch (2) Het Getal van het Beest (2) Kapellekensbaan (2) O Vermiljoenen Spleet (2) Salome Swarte (2) Sextijnse kapel (2) erotiek (2) graffiti (2) oscar wilde (2) 2010 (1) Ai (1) Alys Zonderland (1) Anneleen Pierloot (1) Beste Wensen (1) Camera Obscura (1) Carol Ann Duffy (1) De Schone en het Beest (1) Dionysos (1) Dorothy Ravier (1) Démasqué (1) Edgar Allan Poe (1) Een moeder spreekt: (1) Euridice (1) Facebook Dialogen (1) Gelukkig Nieuwjaar (1) IJstijd (1) Isis (1) Jurgen Smit (1) Jürgen Smits (1) Laterna Magica (1) Liesbeth Penders (1) Marlowe (1) Met uw kop op haar schavot (1) Monoloog (1) Mysterie (1) Ophelia (1) Orfeus (1) Orff (1) Osiris (1) Regisseur (1) Schotland (1) Shakespeare (1) Slechte Slapers (1) Tine Hertmans (1) Vagina (1) Vagina Dentata (1) Veuve Noire (1) Voor altijd 8 (1) Wie is Salome Swarte (1) William Shakespeare (1) Zwarte Woud (1) crash (1) cyberpesten (1) detective (1) duivel (1) elf (1) elfen (1) elfenridder (1) enchanté (1) erotische (1) faction (1) fresco (1) gedicht (1) goden (1) griezelverhaal (1) heks (1) helderziende (1) hoc est corpus meum (1) incantatio (1) interactief (1) kabbalah (1) lied (1) literair project (1) literatuur (1) maagden (1) maan (1) maangodin (1) magisch (1) maskers (1) missen (1) moordspel (1) mystificaties (1) naakt (1) offer (1) paradijs (1) passiespel (1) pete doherty (1) profiel (1) seks (1) sprookjes (1) symboliek (1) trol (1) urban exploration (1) zonnegod (1)