CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

dinsdag 5 januari 2010

Iémand zal mij toch missen, vandaag?



Een stem in het duister fluistert dat ik mijn gezicht moet verbergen achter een waaier, dat ik een kleine witte hand rusteloos moet laten fladderen als een kleine witte duif op weg naar de duiventil. En dat ik dan naar hem moet kijken als een kleine witte duif die verdwaald is.

En ik antwoord dat ik daar niet kon blijven. Waarom zat hij me de hele tijd van onder zijn trillende oogleden aan te staren? Het is vreemd als de echtgenoot van je moeder op die manier naar je kijkt. Je weet niet wat dat betekent.

'O ja. Je weet het wel.'

'Ja...? Mmm... Eerlijk gezegd, weet ik het wel.'

'Kijk naar de maan,' zegt de stem van mijn Regisseur vanuit het duister. 'En denk aan Salome. Denk de gedachten van Salome. Dat ze niet meer dan een muntstuk lijkt, een kleine zilveren bloem, koud en kuis. Ik wil niet dat je haar spéélt, ik wil dat je haar wórdt. De maan is nog maagd, ze is er heel zeker van. Zij heeft zich nooit bezoedeld. Zij heeft zich nooit aan mannen gegeven zoals de andere godinnen.'

Maar heel die tijd kan ik alleen maar denken: 'Iémand zal mij toch missen, vandaag?'

Ik heb nog een hele weg te gaan, vrees ik. Voor ik haar ben. Ik laat mij nog al te makkelijk afleiden door wat in de buitenwereld gebeurt. Of net niet.

Je roept het uit op je Facebook: 'Iémand zal mij toch missen, vandaag?' En ene Alys Zonderland antwoordt: 'Mis!' - En daar loop je dan de hele tijd aan te denken. Wat het zoal zou kunnen betekenen. Als het iets betekent. En wie Alys Zonderland wel mag zijn.



3 reacties:

HL zei

Kijk, Salome. Ik reageer plichtsgetrouw als vriend nadat je het mij vroeg, zonder dat ik wist wie je was. Vriendschap betekent voor mij nog iets. Ben je een vrouw, nog tamelijk jong? Heb je een speels karakter, boordevol inspiratie? Wil jij dat mensen je volgen in een verhaal waarvan je zelf de ontwikkeling niet kent? Prima, zo is het leven. Vertel! HL

Salome zei

Bedankt voor je reactie, HL. Je bent een ware & zeer plichtsgetrouwe vriend, ook al kennen wij elkaar dan niet. Ja, ik ben een vrouw - maar ik zou ook een man kunnen zijn. En ja, ik ben nog tamelijk jong, maar ook al eeuwen oud. Ik sterf van dorst bij de fontein, zie je? Zoals François Villon destijds. En zeker wil ik dat de mensen mij volgen in een verhaal waarvan ik zelf de ontwikkeling niet ken... al ben ik daar tegelijk ook bang voor. Maar vertellen zal ik, wees daar van overtuigd.

Alys zei

Wat het betekent, weet jij alleen, Salomé. (Ik ben slechts een meisje met kreetjes.)
Missen is een kunst.

Alys

Trefwoorden

gedichten (16) poëzie (14) salome (8) Chris Marlowe (6) Heer Halewijn (5) Facebook (4) Blauwbaard (3) reïncarnatie (3) zwarte weduwe (3) 666 (2) Bart Van Loo (2) Christopher Marlowe (2) Hadewijch (2) Het Getal van het Beest (2) Kapellekensbaan (2) O Vermiljoenen Spleet (2) Salome Swarte (2) Sextijnse kapel (2) erotiek (2) graffiti (2) oscar wilde (2) 2010 (1) Ai (1) Alys Zonderland (1) Anneleen Pierloot (1) Beste Wensen (1) Camera Obscura (1) Carol Ann Duffy (1) De Schone en het Beest (1) Dionysos (1) Dorothy Ravier (1) Démasqué (1) Edgar Allan Poe (1) Een moeder spreekt: (1) Euridice (1) Facebook Dialogen (1) Gelukkig Nieuwjaar (1) IJstijd (1) Isis (1) Jurgen Smit (1) Jürgen Smits (1) Laterna Magica (1) Liesbeth Penders (1) Marlowe (1) Met uw kop op haar schavot (1) Monoloog (1) Mysterie (1) Ophelia (1) Orfeus (1) Orff (1) Osiris (1) Regisseur (1) Schotland (1) Shakespeare (1) Slechte Slapers (1) Tine Hertmans (1) Vagina (1) Vagina Dentata (1) Veuve Noire (1) Voor altijd 8 (1) Wie is Salome Swarte (1) William Shakespeare (1) Zwarte Woud (1) crash (1) cyberpesten (1) detective (1) duivel (1) elf (1) elfen (1) elfenridder (1) enchanté (1) erotische (1) faction (1) fresco (1) gedicht (1) goden (1) griezelverhaal (1) heks (1) helderziende (1) hoc est corpus meum (1) incantatio (1) interactief (1) kabbalah (1) lied (1) literair project (1) literatuur (1) maagden (1) maan (1) maangodin (1) magisch (1) maskers (1) missen (1) moordspel (1) mystificaties (1) naakt (1) offer (1) paradijs (1) passiespel (1) pete doherty (1) profiel (1) seks (1) sprookjes (1) symboliek (1) trol (1) urban exploration (1) zonnegod (1)