CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

dinsdag 12 januari 2010

Facebook Faction


Een vriendelijke meneer vraagt me, open en bloot op m'n Facebook prikbord: 'O, vertel me eens waarom wij Facebook-vrienden zijn.' Het is een variante op een thema dat wel meer bespeeld wordt, meestal in privé mailtjes.

'Wie bent u?' vraagt men dan recht op de vrouw - of de man - af. (Van dat soort dingen kun je nu eenmaal niet zeker zijn op een virtueel sociaal ontmoetingsoord als FB.) 'Wie is Salome Swarte?'

En ik antwoord dat dit een welhaast filosofische kwestie is. Misschien ben ik niet meer dan een soortement literaire project, nu. 'En straks? Geen idee wat ik dan weer zal zijn,' zeg ik.

'Kennen wij elkaar ergens van?'
'Een literair project zijnde, vrees ik er een beetje voor.'
'Waarom voeg je me dan toe? Of beter: wat houdt je literair project dan precies in?'
'Aan jou om het uit te zoeken. Ben daar zelf nog volop mee bezig.'

'Het is niet persoonlijk bedoeld, maar aangezien ik niet weet waar ik je van zou kunnen kennen, voeg ik je niet toe,' beantwoordt een ander correspondent mijn vriendschapsverzoek. Of ook: 'Kan je even mijn geheugen opfrissen?'

Ik schrijf dat we elkaar ongetwijfeld gekend hebben in een vorig leven, een parallel universum, een ander bestaan. Ik schrijf dat ik een Mysterie ben, ook voor mezelf. Los jij me op?

Een iemand wenst, voordat hij mijn vriendschapsverzoek bevestigt, nader kennis te maken op een geheel door mij gekozen wijze, aangezien ik hem benaderd heb en niet vice versa. Bij deze gelegenheid noem ik mezelf 'de reïncarnatie van Hadewijch'. - 'O,' zegt hij, 'dan is alles in orde, hoor.'

Maar ís dat zo? Werkelijk?

Een man die de naam draagt van een toch wel vrij bekend magisch-realistisch archetype wenst me succes toe met mijn literaire project, maar heeft z'n buik vol van alle mystificaties op Facebook en wil alleen nog met personen zonder masker verkeren. Ik kan 'm geen ongelijk geven. Wie wil dat niet? Maar is het niet überhaupt onmogelijk met personen zonder masker te verkeren? Binnen of buiten Facebook? Zijn wij hier niet allemaal interactieve literaire projecten, samengesteld uit feiten en fictie? Facebook Faction?




1 reacties:

Alys Zonderland zei

Komt me bekend voor. Kunnen mensen dan niet meer voèlen, vraag ik me daarbij af. Voelen of een profiel (en de persoon daarachter) hen bevalt of niet. Of moet alles dan echt duidelijk omlijnd zijn en van elk mysterie ontdaan?
Alys

Trefwoorden

gedichten (16) poëzie (14) salome (8) Chris Marlowe (6) Heer Halewijn (5) Facebook (4) Blauwbaard (3) reïncarnatie (3) zwarte weduwe (3) 666 (2) Bart Van Loo (2) Christopher Marlowe (2) Hadewijch (2) Het Getal van het Beest (2) Kapellekensbaan (2) O Vermiljoenen Spleet (2) Salome Swarte (2) Sextijnse kapel (2) erotiek (2) graffiti (2) oscar wilde (2) 2010 (1) Ai (1) Alys Zonderland (1) Anneleen Pierloot (1) Beste Wensen (1) Camera Obscura (1) Carol Ann Duffy (1) De Schone en het Beest (1) Dionysos (1) Dorothy Ravier (1) Démasqué (1) Edgar Allan Poe (1) Een moeder spreekt: (1) Euridice (1) Facebook Dialogen (1) Gelukkig Nieuwjaar (1) IJstijd (1) Isis (1) Jurgen Smit (1) Jürgen Smits (1) Laterna Magica (1) Liesbeth Penders (1) Marlowe (1) Met uw kop op haar schavot (1) Monoloog (1) Mysterie (1) Ophelia (1) Orfeus (1) Orff (1) Osiris (1) Regisseur (1) Schotland (1) Shakespeare (1) Slechte Slapers (1) Tine Hertmans (1) Vagina (1) Vagina Dentata (1) Veuve Noire (1) Voor altijd 8 (1) Wie is Salome Swarte (1) William Shakespeare (1) Zwarte Woud (1) crash (1) cyberpesten (1) detective (1) duivel (1) elf (1) elfen (1) elfenridder (1) enchanté (1) erotische (1) faction (1) fresco (1) gedicht (1) goden (1) griezelverhaal (1) heks (1) helderziende (1) hoc est corpus meum (1) incantatio (1) interactief (1) kabbalah (1) lied (1) literair project (1) literatuur (1) maagden (1) maan (1) maangodin (1) magisch (1) maskers (1) missen (1) moordspel (1) mystificaties (1) naakt (1) offer (1) paradijs (1) passiespel (1) pete doherty (1) profiel (1) seks (1) sprookjes (1) symboliek (1) trol (1) urban exploration (1) zonnegod (1)