CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

zaterdag 2 januari 2010

De trol spreekt (vanuit haar hol) & vraagt zich af of zij de reïncarnatie is van Hadewijch


Merkwaardig. Gisteren, toen Salome Swarte werd geboren in de bittere vrieskou van de eerste dag van het Nieuwe Jaar, had ik nog nul Facebook vriendjes. Vanmorgen heb ik er ineens honderdzevenendertig. Hoeveel van die vriendjes kennen mij persoonlijk? Eén? Twee? Het antwoord is “geeneen”, wat ik ben niet wie ik schijn te zijn. Of denken zij echt dat ik als een trol in een hol onder de grond ben gekropen, waar ik in alle stilte en ongestoord parels kan schrijven voor een zwijn? Of twee?

Er was maar één die het lef had mij te vragen, zonder omwegen recht op de vrouw af – of op de man, want van dat soort dingen ben je toch nooit zeker, daar op Facebook en hier op Blogger: ‘Wie bent u?’ De dame vroeg het privé, in een Facebook mailtje met als titel ‘geen onderwerp’ – ik had het niet beter kunnen verzinnen. Maar goed, ik kan dit soort terloopse en toch zeer filosofische vragen wel waarderen en aangezien de dame in kwestie een zekere discretie aan de dag legde wat het benaderen van mijn persoon betrof, zal ik haar naam hier dus ook niet verklappen.

Ik heb haar geantwoord dat ik dacht een soortement literair project te zijn, nu. En straks? Geen idee wat ik dan weer wezen moet. Ik heb mij teruggetrokken uit de wereld, misschien ben ik wel de reïncarnatie van Hadewijch.

Ik ben in een kluis gaan wonen om in alle vrijheid te kunnen schrijven, nu. En straks? Dan ga ik acteren.

Ik ben een kluizenares geworden om te kunnen ademen, zie je?

Ik ben een heremiete.

Noem mij maar een heks.


3 reacties:

HL zei

Beste Salomé

Heeft een reactie van HL op een ondertussen verwijderd bericht op het prikbord van de schrijfster Lief Vleugels u geïnspireerd?

HL

G.G.M. Utermark zei

Hallo Salomé,


Onbedoeld heb ik mij achter in een rij van één geschaard.
Zo gaan de dingen met literaire projecten.
Ik wacht verder rustig af daar schijn je het verste mee te komen als je tenminste wind mee hebt.
We zullen zien in het duister en zien in het licht. De schaduw van 2011 groeit langzaam groter.

Tot zover deze zaterdagavond- overweging

Salome zei

@HL: Nee, mijn inspiratie is niet zo lief en heeft ook geen vleugels...

@GGM Utermark: Ik dank u voor deze overweging.

Trefwoorden

gedichten (16) poëzie (14) salome (8) Chris Marlowe (6) Heer Halewijn (5) Facebook (4) Blauwbaard (3) reïncarnatie (3) zwarte weduwe (3) 666 (2) Bart Van Loo (2) Christopher Marlowe (2) Hadewijch (2) Het Getal van het Beest (2) Kapellekensbaan (2) O Vermiljoenen Spleet (2) Salome Swarte (2) Sextijnse kapel (2) erotiek (2) graffiti (2) oscar wilde (2) 2010 (1) Ai (1) Alys Zonderland (1) Anneleen Pierloot (1) Beste Wensen (1) Camera Obscura (1) Carol Ann Duffy (1) De Schone en het Beest (1) Dionysos (1) Dorothy Ravier (1) Démasqué (1) Edgar Allan Poe (1) Een moeder spreekt: (1) Euridice (1) Facebook Dialogen (1) Gelukkig Nieuwjaar (1) IJstijd (1) Isis (1) Jurgen Smit (1) Jürgen Smits (1) Laterna Magica (1) Liesbeth Penders (1) Marlowe (1) Met uw kop op haar schavot (1) Monoloog (1) Mysterie (1) Ophelia (1) Orfeus (1) Orff (1) Osiris (1) Regisseur (1) Schotland (1) Shakespeare (1) Slechte Slapers (1) Tine Hertmans (1) Vagina (1) Vagina Dentata (1) Veuve Noire (1) Voor altijd 8 (1) Wie is Salome Swarte (1) William Shakespeare (1) Zwarte Woud (1) crash (1) cyberpesten (1) detective (1) duivel (1) elf (1) elfen (1) elfenridder (1) enchanté (1) erotische (1) faction (1) fresco (1) gedicht (1) goden (1) griezelverhaal (1) heks (1) helderziende (1) hoc est corpus meum (1) incantatio (1) interactief (1) kabbalah (1) lied (1) literair project (1) literatuur (1) maagden (1) maan (1) maangodin (1) magisch (1) maskers (1) missen (1) moordspel (1) mystificaties (1) naakt (1) offer (1) paradijs (1) passiespel (1) pete doherty (1) profiel (1) seks (1) sprookjes (1) symboliek (1) trol (1) urban exploration (1) zonnegod (1)